Zakázané reklamy nie sú len televízne a printové reklamy, ktoré boli stiahnuté regulátormi. Regulácie sa týkajú aj YouTube a ďalších foriem online reklamy. Etické zásady reklamy na Slovensku stráži Rada pre reklamu, v Česku to je Rada pro reklamu, v USA sú reklamy regulované prostredníctvom The Federal Communications Commission (FCC) a v Spojenom kráľovstve má túto úlohu na starosti The Advertising Standards Authority (ASA). Všetky reklamy musia byť vytvorené a doručené publiku v súlade s pravidlami daného regulátora tej, ktorej krajiny.

 

Reklamné agentúry a ostatné organizácie alebo jednotlivci, ktorí vytvárajú reklamu sú zaviazaný etickým kódexom, ktorého úlohou je ochrana spotrebiteľa. Zakázaná reklama predstavuje akúkoľvek reklamu, ktorá nesplinila, ktorékoľvek pravidlo etického kódexu a bola zakázaná príslušným regulátorom, a nie je ďalej publikovaná, či vysielaná, a preto sa stala neaktívnou. Zakázané reklamy kvôli svojej neschopnosti dodržiavať etický kódex reklamy predstavujú zbytočnź náklad a neefektívny marketingový nástroj – zakázané reklamy nemajú možnosť propagovať produkt alebo službu danej spoločnosti.

 

Reklamu okrem príslušných regulátorov môže obmedziť aj iný úrad, ako sa to stalo v USA, kedy NCAA – organizácia zastrešujúca vysokoškolskú atletiku – určila obmedzenie na počet reklám venovaných pivu počas vysielania vysokoškolských športových zápasov. NCAA si vyžiadala, aby inzerenti piva mali menej ako 60 sekúnd reklamného času zo 60 minút reklamného priestoru. Naviac zakázali reklamu destilátov počas prenosov zo zápasov.

V Británii regulátor (ASA) zakázal reklamu na hru Mobile Strike, pretože ju považuje za nehumánnu a sexistickú.

Mobile Strike predstavuje populárnu strategickú hru, ktorá zaznamenala vysokú sledovanosť svojich reklám. Klient (Machine Zone), ktorý vytvoril aj známu hru Game of War, zaplatil 5 miliónov dolárov za 30 sekundovú reklamu vysielanú najmä počas Super Bowlu. V tejto reklame vystupuje Arnold Schwarzenegger ako generál riadiaci vojenský útok.

Avšak zakázaná reklama, zobrazuje tri modelky v bikinách ako sa hrajú hru Mobile Strike. Ak sledujete YouTube a máte radi videohry, mali ste možnosť zaznamenať túto reklamu v priebehu roka 2016. Regulátor (ASA) obdržal sťažnosti, že reklama bola príliš útočná, pretože bola namierená proti ženám.

Veď posúďte sami:

Mobile Strike

Zakázaná reklama sa týka aj takých značiek ako Volvo, Pepsi, Telekom a iné. Nie každá idea sa stretne s pochopením regulátora. Prinášame Vám výber týc najlepších zakázaných reklám. Podeľte sa s nami o Váš názor, ktorá z daných reklám sa Vám páči.

Lunchables

Deťom sa síce vďaka Lunchables podaril husársky kúsok v škole, no regulátor danú reklamu vyhodnotil ako nevhodnú.

Volvo

Najčiernejší humor, ktorý ale podčiarkol ideu bezpečnosti vozidla značky Volvo.

Kendall Jenner pre PEPSI

Touto reklamou chcelo Pepsi osloviť najmä mileniálne publikum, avšak výsledok má silný rasistický podtón. Pepsi po masívnej kritike stiahlo danú reklamu zo všetkých svojich kanálov.

ISK Značka kvality

Rada pre reklamu rozhodla, že daná reklama je zavádzajúca, nakoľko vyvoláva dojem nekvality a nebezpečnosti neznačkových potravín. A to nie je pravda, nakoľko všetky potraviny na slovenskom trhu musia spĺňať prísne normy a samotný proces pridelenia certifikátu Značky kvality nekontroluje ich bezpečnosť a kvalitu. Naviac správanie dievčatka označila nasledovne: „Svojim správaním neprimeraným spôsobom vyzýva maloletých, aby naliehali na rodičov s cieľom získať reklamované značkové produkty.“

Fidorka

Jedna z najznámejších zakázaných a masovo známych reklám v Čechách a na Slovensku je od Fidorky.

MasterCard Priceless

Našťastie u nás mliekari nerozvážajú mlieko do domu 🙂

Skechers

Nikto neodolá pozadiu Kim Kardashian. Chcete vedieť tajomstvo slávnej KK? Skechers.

Telekom

Táto reklama vyvolala medzi Poľskom a Českom diplomatické faux pas, a následne ju radšej Telekom stiahol.

centrum.cz

Reklama na hranici humoru a hrôzy určite nepriniesla zadávateľovi reklamy požadovaný efekt.

Naked

Ak sa Vám páčil tento článok, achceli by ste dostávať od nás newsletter s našimi článkamami neváhajte sa dole prihlásiť na odber nášho newslettra.